Greklandresan del två, Albanien

På fredagen den 14.8 gjorde vi en dagsresa till Albanien. Den här gången var det faktiskt en organiserad bussresa, turist som man är. Bussen skulle gå redan sex på morgonen, vilken i normala fall är alldeles för tidigt för min smak. Det kändes ändå helt okej att stiga upp så tidigt, vi hade ju nånting skoj att se framemot. Jag visste inte så mycket om vart resan skulle gå, jag hade lite missuppfattat broschyren. Där stod det nämligen att vi skulle till en stad som skulle ha olika tidsepoker representerade väl… Och jag läste bara stad och tänkte shopping.

Featured image

Nå väl, bussresan gick bra, vid gränskontrollen gick allting smidigt och snabbt och vi var snart inne i Albanien. Naturen och landskapet skilde sig inte mycket från där i Grekland vi var, men sen samtidigt hade vi bara rest i kanske två timmar. Första stoppet skulle då vara i staden. Det visade sig ju inte vara en riktig stad med shoppingmöjligheter utan en arkeologisk utgrävningsplats, Butrint. Så visst fanns där ju olika tidsepoker, men det var inte alls det jag hade tänkt mig. Så där gick vi omkring i kanske en timme och lyssnade på guiden och kände oss väldigt turistiga. Det var ju nog jättefint och så, men inte riktigt vad jag hade önskat.

Featured imageFeatured image

Efter Butrint, var det lunch och jag var som vanligt vrålhungrig. Vi stannade på en liten restaurang vid stranden där de väntade på oss och åt en mysig lunch. Jag hade hemskt gärna varit där längre, men tidtabellen var snäv. In i bussen igen och mot nästa ställe. Denna gång till en riktig stad där vi hade ”egentid” i kanske två timmar. Tyvärr blev det ingen shopping här heller. Köpte bara lite souvenirer och så satte vi oss ner på en uteservering vid stranden. Vi hade inga badgrejer med oss, för hade inte tänkt på det helt enkelt. Jag var som sagt inställd på shopping.

Featured image

Dagens lärdom blev att vi nog egentligen inte tycker om organiserade resor. Även om det förstås är enkelt och tryggt och så, så vill vi oftast ändå inte följa programmet. Och det är man ju tvungen till på en sådan resa när bussen kör vidare hela tiden. Tillbaka till hotellet var vi nångång sjutiden på kvällen. Trötta och svettiga efter en lång dag, men igen ett land att bocka av på listan av länder vi varit till.

Featured imageFeatured image

Kommentera

