Bra avslut på veckan

Idag var det dags för veckans sista pass, långpass löpning. Jag var lite orolig över hur det skulle gå eftersom jag fortfarande har träningsvärk. Till min förvåning gick det riktigt bra. 🙂 Jag hade samma taktik idag som när jag sist sprang långpass, dvs springa i 22-23 minuter och sedan gå i 2-3 minuter så att ett block totalt blir 25 minuter.

Det var egentligen när jag gick och just efter som det kändes värst. Då kände jag av stelheten och tröttheten i benen. Medans jag sprang så märkte jag knappt av det. Så nu är jag lite kluven till taktiken inför kommande långpass.

Å ena sidan är det skönt mentalt att bara springa ett block i taget och räkna ner till det. Inte tänka på hur mycket jag har kvar att springa ännu totalt sett utan bara ett block åt gången. Å andra sidan tycker jag att jag har svårt att komma igång på nytt efter att jag gått. Dessutom blir det enklare att ”fuska” eftersom jag har bestämt att jag får gå och så förhandlar jag med mig själv att ifall jag springer 20 minuter och så går jag fem. Eller jag kan gå nu för är jag inte lite trött redan och så springer jag nästa block längre… Vilket jag inte gör sedan…

Så kanske det är bättre att bara mata på i ett jämnt tempo hela vägen… Min plan har nämligen varit att jag ska springa lite snabbare än vad jag normalt gör på långpass medan jag springer och sedan återhämta mig under gå-perioden. Fast idag i alla fall så blev det ingen skillnad. Det blev snarare sämre snitt tempo på hela rundan eftersom jag sprang mitt normala tempo och dessutom gick.

2016-06-12 22.51.10

Fast som rubriken lyder är jag trots det nöjd över dagens insats. Det blev 19 kilometer idag, totalt över 40 kilometer på hela veckan. Vilket är typ 35 mer än förra veckan… Skönt att veta att min sjukperiod inte förstörde formen utan att jag fortfarande kan springa långt.

Annonser

2 reaktioner på ”Bra avslut på veckan

  1. Bra kämpat! 🙂
    Man får nog hitta det som funkar för en själv. Jag tycker det är mentalt skönt att gå korta sträckor på längre rundor. Särskilt om man kör kuperat och det är många tuffa uppförsbackar t.ex. Det gäller att hitta det som funkar för en själv.

    Kram M

    Gilla

    1. Jag har bara testat taktiken två gånger nu, så kan inte riktigt uttala mig om det fungerar eller inte ännu. men första reaktionen är nog nej för min del…

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s