Listan om mat

Jag hittade denna roliga lista från Sara/Träningsglädje, ursprungligen är listan härifrån. Jag gillar listor och gillar även mat, så passar på att fylla i den. Mat är en av mina största intressen förutom träningen, men så är jag ju utbildad restonom och jobbar i branschen också.

Vilken är den godaste pastarätten?
Får jag bara välja en? Hmm… svårt. Pasta med räkor, körsbärstomat, vitlök och örter och så toppat med getost är gott. Fräscht och enkelt.

Hur var du med maten som liten?
Jag har aldrig varit kräsen med maten, äter det mesta och är inte rädd för nya rätter.

Den bästa smaken på chips?
Vanlig smak, vad heter det? saltade?

Topp 3 bästa produkterna eller råvarorna?
Ägg, ost och naturell jogurt

Om du var tvungen att bara äta mat från en matkultur för resten av livet, vad skulle det vara?
Italiensk

Tipsa om något bra matkonto på instagram?
rachaelray. Nu är det inte bara mat där, men det är främst recepten jag fastnat för i hennes tv-program.

Vad tycker du den ultimata tacon ska innehålla?
Tomat, ost, salsa, creme fraiche och så nån form av protein

I vilken form är potatis som allra godast?
Allt annat än kokt är gott. Gratäng, mos, klyftor i ugn, pommes frites…

Har du någon dyr matvana?
Jag gillar att testa på olika grejer och handlar hem all världens såser och kryddor. Men gillar samtidigt också kvalité och smakar det så kostar det.

Paj med ugnsrostade grönsaker, getost och rosmarin

Vad lagar du om du har minimalt med tid i köket?
Alltså vad är minimalt? Fem minuter? Då blir det omelett…
Jag tycker om att laga mat och då får det gärna ta tid.

Vad är din paradrätt?
Parmaskinka inlindad kycklingfilé fylld med soltorkad tomat, getost och basilika som serveras med risotto.

Topp 3 restauranger i staden där du bor?
Ha, det finns en restaurang där jag bor om man inte räknar med kebab/pizzerior. Ifall jag utvidgar mig till Åbo, så säger jag. Smör, Tintå och Cantina Azteca

Vad består den bästa helgfrullen av?
Äggröra, bacon, juice, kaffe och så croissanter. Och jogurt med färska bär.

Vilken är den senaste råvaran eller maträtten du lärde dig tycka om?
Oliver

Finns det någon maträtt du inte skyltar med att du gillar?
Det var en svår fråga, jag äter vad jag vill och skäms inte för det.
Din bästa budgeträtt?
Fransk löksoppa. Det är bara lök och vatten. Så tar man en (gammal) brödskiva och lite ost och gratinerar allt i ugnen.

Vad brukar du käka till lunch?
Tonfisk eller kycklingsallad. Eller gårdagens middag.

Sallad, tomat, melon, ost och kyckling

Vad är det bästa att äta och dricka en fredagskväll?
Nu jobbar jag oftast lördag, så på fredag blir det tacos eller kanske hamburgare och cola. Lördagskväll däremot är en helt annan sak…
Dryck: rödvin eller mousserande vinMaträtt: den där kycklingen och risotto är ganska gott, eller mustig köttgryta

Vilken maträtt tycker du att fler borde upptäcka?
Soppa. Bloggen har haft fler inlägg med temat, mer soppa åt folket.

Dela med dig av något smart matlagningsknep
One-pot pasta. Där allting kokas i en kastrull och pastavattnet bildar ”såsen” tillsammans med olika kryddor, grönsaker och protein.

Bild: Martha Stewart

Vad lagar du om du ska laga mat åt många personer?
Matiga pajer med sallad och några röror till, typ hummus och salsa. Enkelt och snabbt.

Vilken är den godaste såsen?
Kall örtsås gjorde på jogurt, citron och olika örter

Vilken råvara önskar du att vore i säsong?
Bär, hallon är favoriten

Jag inser nu när jag läser igenom mina svar, att jag visst tycker om ost. Det är ost i många av mina svar…

 

2 reaktioner på ”Listan om mat

Lämna en kommentar